Voorlezen, dat is leesplezier doorgeven aan jong en oud.
Tijdens de Voorleesweek zetten we graag het belang én het plezier van voorlezen in de kijker.

De voorleesweek 2019 stond in het teken van voorleesrituelen.

De kleuters werden op maandag 18 november samengebracht in een gezellig ingericht voorleeslokaal.
Samen met het eerste leerjaar konden ze er genieten van een verhaal voorgelezen door juf Annemie.
Ze kregen meteen een opdracht mee: teken zelf de kaft van het boek dat jullie juf zal voorlezen deze week.
Het voorgelezen boek was gewikkeld in een witte kaft van tekenpapier, dus zagen ze het origineel niet!

Op het einde van de week kwamen alle boeken terug, MET een originele Madonna-kaft.
Hieronder kan je de oorspronkelijke kaft terugvinden en wat onze kinderen ervan maakten.

peuters:


 
    

.

.

eerste kleuterklas

  

.

.

tweede kleuterklas

.

.

derde kleuterklas

  

.

.

De kinderen van het tweede tot zesde leerjaar kwamen op maandag 18 november samen in de klas van meester Filip.
Ze kregen er uitleg over het thema van dit jaar (voorleesrituelen) en het belang van voorlezen.

Wist je dat mensen soms komen voorlezen aan huis of dat sommige koppels aan elkaar voorlezen in de auto?
Daarnaast leerden we dat voorlezen goed is voor de ontwikkeling van onszelf.

.

Daarna las meester Filip het begin van een boek voor, Tante Teefje van Ruth Verstraeten.

Enkel het begin... Tijdens de rest van de week kregen we telkens een klein vervolg te zien aan het
venster van het tweede leerjaar. Wat waren we benieuwd hoe dit verhaal zou aflopen !!

Op vrijdag 22 november las onze meester / juf  het einde van het verhaal voor in de klas.

.

Het tweede leerjaar maakte ook anderen warm om voor te lezen.
Ze ontwierpen een affiche om voorlezen in de kijker te zetten.

  

Het einde van de voorleesweek betekent niet dat we stoppen met voorlezen want...
voorlezen is en blijft het leukste kwartiertje van de dag.