Zoals gevraagd blijven we allemaal 'in ons kot' , maar vormen één geheel!

Bekijk onze andere foto's op de fotopagina onder de noemer 'tijdens corona'.

Wat is de sprookjesklas eigenlijk?
Ieder schooljaar trekt het eerste en tweede leerjaar er voor 2 dagen op uit.
Telkens de donderdag en de vrijdag voor de krokusvakantie.

We verblijven in de vakantiehoeve ‘Het Neerhof’ te Westouter en alle activiteiten zijn ingekleed in het thema sprookjes.

Welke activiteiten doen jullie dan zoal?
We starten met het opmaken van de bedden. Altijd een heel gedoe, maar leuk en lekker druk! In de voormiddag spelen we allerlei
sprookjesspelletjes op het erf zoals: trollen die kabouters vangen; roodkapje die achterna gezeten wordt door de wolf…

   

    

Blijven jullie de hele dag in de vakantiehoeve?
Nee, in de namiddag spelen we het grote feeënspel. Daarvoor gaan we naar het bos op de Rode berg.
De fee is oud geworden en zoekt jonge
feeën. Die moeten allerlei opdrachten uitvoeren:
80 zeepbellen blazen; blaadjes uit een gescheurd sprookjesboek weer opplakken, aan een

boomstam een feeëntekening maken…

Maar dat lukt niet allemaal zomaar: er loopt ook een boze heks rond, die probeert de opdrachten te

storen en de kinderen te vangen. Dat lukt niet als alle kinderen op een bezemsteel gaan zitten als de heks in aantocht is.
De kinderen slaagden er heel snel in om alle opdrachten goed te vervullen.

               

    

Zijn de kinderen dan al moe en moeten ze al naar bed?
Het lopen in het bos maakt hen wel wat moe, maar ze hebben zeker nog energie over voor de volgende activiteit nl. carnaval vieren. Iedereen heeft zijn verkleedkleren bij en het feestje kan beginnen!
Er is altijd een parade waarbij alle figuren zich voorstellen en een rondje wandelen in de kring.
Dan spelen we met de hele groep enkele kringspelletjes, we houden een kort kwisje, en we dansen tussenin.
Altijd een geslaagde activiteit!

      

Wat doen jullie op vrijdag?
Na het ontbijt worden de valiezen terug opgemaakt en vertrekt het tweede leerjaar
al snel om met de
zonnefee Renate een sprookjeswandeling te maken.
Het eerste leerjaar ruimt verder hun valies en kamer op en nemen deel aan de knutselactiviteit.
Dit jaar maakten we allerlei leuke hoofddeksels….
Om 10 uur wordt omgewisseld: het eerste gaat wandelen en het tweede knutselt.

Na het middagmaal bekijken we nog samen een sprookjesfilm.

     

Moeten jullie ook nog eten klaarmaken?
De middagmalen worden bezorgd door de traiteurdienst die ook naar onze school komt.
Voor de andere maaltijden staan we zelf in.
Jo, de zus van juf An, neemt deze taak op haar.
De donderdagavond smulden we van de lekkere pannenkoeken
die de kinderen van L2 meegebracht hadden.

     

Nog iets te vertellen?
Het waren 2 heel fijne dagen. De kinderen waren heel flink en deden super goed mee.
Bij het uitzwaaien zagen we alleen maar blije, lachende gezichtjes. Fijn!

Op maandagnamiddag 13 januari namen de kinderen van het eerste en tweede leerjaar deel aan Kronkeldiedoe, een sportieve activiteit in Staden. Er stonden 15 activiteiten op het programma. De kinderen van het tweede leerjaar namen foto's van elke activiteit en maakten er hun eigen tekstje bij.

De autobaan is lang. Het is moeilijk hoor, het wil maar niet lukken. (Sef)

    

Otto-Jan en Sef waren met de schildpadden bezig, je moest hierop je evenwicht proberen te houden.
De drie jongens stonden samen op de plank en de meisjes deden dat ook. (Thibo)

    

Wie durfde, mocht klimmen op een klimmuur en ze deden het goed. 
Ik vond sommige foto's wel mooi, maar sommige waren ook een beetje mislukt. (Nina)

     

We mochten met bekers een piramide maken.  Als de piramide klaar was, gooiden we een beker tegen de piramide.
Toen vielen alle bekers op de grond. (Otto-Jan)

     

In het midden lag een hele grote bal. Met een paar kinderen hou je de bal boven het hoofd vast, je telt tot drie
en dan laat je de bal los en loop je snel weg.  Je mocht ook met de bal naar elkaar rollen. (Romi)

    

Ze waren ringen aan het smijten en ik trok foto's. Ze waren blij. (Ezron)

      

We mochten klimmen op een bak of op een fijne balk. Het is iets voor je evenwicht te houden. (Kasper)

Het was mini-golf, je moest het zelf maken, ze hebben mooie banen gemaakt. (Mories)

    

J moest in de buik van de rups kruipen en je kwam weer uit langs de poep van de rups.
Een tip: de bedoeling was om door te lopen langs binnen. (Stella)

    

Ze zijn op stoeltjes aan het rijden met wielen en nog veel meer. (Stan)

    

Ze moesten met stokjes en een ballon proberen om door cirkels te smijten.  (Lien)

    

Waarom zou je foto's nemen of tekstjes verzinnen als je je hiermee kan amuseren?

    

    

    

.

Na een geslaagde champignonteelt in het najaar wagen we ons in januari-februari aan een tweede teeltkit van de provincie: witloof.
Zou het ons ook deze keer lukken om een succesvolle oogst te verkrijgen?

Op woensdag 15 januari mocht juf Heidi drie teeltkits afhalen in het provinciaal tuinbouwcentrum in Rumbeke
en
we verdeelden de inhoud eerlijk tussen het tweede en derde leerjaar
We kregen elk een twintigtal witloofwortels, anderhalf buisje meststof, zwarte afdekfolie en een mooie handleiding.
Dit kon niet meer mislukken ;-)

De witloofwortels werden vakkundig in een emmer gezet.
Om alle wortels mooi rechtop te laten staan, werd wat plastiek aan de zijkant gestopt.

Er zijn twee manieren om witloof te kweken: in volle grond en op water.
Wij gaan voor het laatste: hydrocultuur... het klinkt geleerder dan het is....

  

  

  

Het kwam er nu op aan om regelmatig het waterpeil in de emmer te meten en het water aan te vullen indien nodig.
De bijgeleverde meststof moest op geregelde tijdstippen aan de planten toegevoegd worden: de tiende, dertiende,
zestiende en negentiende dag. Dit werd nauwkeurig bijgehouden op bovenstaande kalender.

    
na één week ..........................................................................na twee weken


na vier weken !!

Naast het witloof wagen we ons ook aan een extra experiment. Witloof moet in het donker gekweekt worden,
vandaar de zwarte afdekfolie en een donkere kweekplaats (in ons geval een kastje in de gang).
"Als de plantjes niet in het donker staan, krijg je groenloof in plaats van witloof!" werd ons overal verteld.
Eerst zien, dan geloven, dachten we en plaatsten één witloofwortel OP de kast. Zo konden we ook mooi de vorming van de wortels volgen.

         

Grote verwondering na vier weken: onze witloofplantjes uit de klas zijn gigantisch gegroeid en klaar om geoogst te worden.
Eerst even proeven...


Daarna halen we voorzich
tig de witloofplanten uit de emmer en kijken bewonderend naar de ellenlange wortels.
Jammer dat onze handen daar zo vuil van worden...

  

  

Daarna pakken we de witloof in en nemen hem mee naar huis om er iets lekkers mee te maken.

    

Zalig wat er allemaal klaargemaakt werd thuis.... om bij te watertanden...

   
.
    

   



   

Als je volgende week bij je favoriete kwaliteitsslager in de winkel staat
en je ziet deze lekkere witloof-hamburgers in de toonbank liggen,
kopen die handel want de kinderen vinden het hééérlijk !

Met speciale dank aan Leon en Stef voor het nemen van de foto's in de klas en alle ouders voor het maken en fotograferen van de witloofhapjes.
Alle foto's zijn te vinden in onze fotomap.


Bij een nieuw jaar hoort een nieuwjaarsbrief...
Geschreven met de mooiste pen of uit de printer, het speelt geen rol, zolang het maar recht uit het hart komt.

Ook het tweede leerjaar bleef niet achter met een zelfgeschreven nieuwjaarsbrief.
Ze stonden klaar met het gerecht van het nieuwe jaar.
Smakelijk !!

Voorlezen, dat is leesplezier doorgeven aan jong en oud.
Tijdens de Voorleesweek zetten we graag het belang én het plezier van voorlezen in de kijker.

De voorleesweek 2019 stond in het teken van voorleesrituelen.

De kleuters werden op maandag 18 november samengebracht in een gezellig ingericht voorleeslokaal.
Samen met het eerste leerjaar konden ze er genieten van een verhaal voorgelezen door juf Annemie.
Ze kregen meteen een opdracht mee: teken zelf de kaft van het boek dat jullie juf zal voorlezen deze week.
Het voorgelezen boek was gewikkeld in een witte kaft van tekenpapier, dus zagen ze het origineel niet!

Op het einde van de week kwamen alle boeken terug, MET een originele Madonna-kaft.
Hieronder kan je de oorspronkelijke kaft terugvinden en wat onze kinderen ervan maakten.

peuters:


 
    

.

.

eerste kleuterklas

  

.

.

tweede kleuterklas

.

.

derde kleuterklas

  

.

.

De kinderen van het tweede tot zesde leerjaar kwamen op maandag 18 november samen in de klas van meester Filip.
Ze kregen er uitleg over het thema van dit jaar (voorleesrituelen) en het belang van voorlezen.

Wist je dat mensen soms komen voorlezen aan huis of dat sommige koppels aan elkaar voorlezen in de auto?
Daarnaast leerden we dat voorlezen goed is voor de ontwikkeling van onszelf.

.

Daarna las meester Filip het begin van een boek voor, Tante Teefje van Ruth Verstraeten.

Enkel het begin... Tijdens de rest van de week kregen we telkens een klein vervolg te zien aan het
venster van het tweede leerjaar. Wat waren we benieuwd hoe dit verhaal zou aflopen !!

Op vrijdag 22 november las onze meester / juf  het einde van het verhaal voor in de klas.

.

Het tweede leerjaar maakte ook anderen warm om voor te lezen.
Ze ontwierpen een affiche om voorlezen in de kijker te zetten.

  

Het einde van de voorleesweek betekent niet dat we stoppen met voorlezen want...
voorlezen is en blijft het leukste kwartiertje van de dag.

Inagro biedt scholen de unieke kans om zelf groenten te telen in de klas.
In januari en februari kan je witloof telen, in september en oktober champignons.

Eind augustus bestelden we een aantal pakketten bij Inagro in Rumbeke en mochten de teeltkits op woensdag 18 september afhalen.
Het tweede leerjaar nam een vliegende start en ging de volgende dag al aan de slag met het materiaal.
Enkele dagen later volgden het eerste en derde leerjaar hun voorbeeld.

Intussen leerden we hoe champignons in grote kwekerijen worden geteeld.
Temperatuur, vochtigheid en inzicht in het plukken bleken drie essentiële zaken te zijn om tot mooie en lekkere champignons te komen.
De bedrijfsfilm van Voet champignons gaf ons een kijkje achter de schermen van een professionele kwekerij.

De kinderen volgden nauwkeurig de bijhorende handleiding: water geven op de eerste, de vijfde en de zevende dag,
de zak/bak gesloten houden tot de schimmelvorming voldoende was.
Eind september kon de zak/bak geopend worden en werd die naar een koelere plaats gebracht.
Het tweede leerjaar plaatste hun bak in de gang, zo konden ook de andere klassen de groei gaan volgen.

Elke morgen was het gespannen uitkijken of er al kleine kopjes verschenen. En inderdaad... een weekje later zagen we de eerste stipjes verschijnen.
Die stipjes werden bolletjes, de bolletjes kleine champignons, de kleine exemplaren grote trossen.



In die periode kwamen we ook champignons tegen buiten de klas. Bij een wandeling in het bos,
bij de dagelijkse wandeling met de hond (afblijven, Cooper!) of gewoon bij de meester thuis ...

          

Op dinsdag 15 oktober plukten we de eerste paddenstoelen. Wat waren we trots op onze oogst! Ze zagen er heel smakelijk uit.
We benoemde de onderdelen: de hoed, de steel, de beurs. We misten wel de plaatjes en de ring. Een paar dagen later kwam daar verandering in...
de grootste paddenstoel was helemaal opengegaan en we konden de plaatjes supermooi zien. Nu snapten we waar die 'ring' vandaan kwam.

    

Met wat spierkracht plukten we op donderdag 17 oktober voorzichtig de champignons uit de bak.
Gewapend met een mes en een snijplankje gingen we de witte producten te lijf.
Fijne schijfjes snijden is niet aan iedereen gegeven, maar de leerlingen van het tweede deden heel hard hun best.
Intussen had mevrouw Mieke haar pan reeds op het vuur gezet en kinderen hielpen haar met de boter en het roeren.
Tenslotte werden de champignons ook gekruid met peper en zout.

  

  

Tijd om te proeven... De meester had een toastje voorzien om de champignons op uit te spreiden.
Wist je dat een pakje 'krakkotten' precies 17 sneetjes heeft?
Zelfs wie nog nooit een paddenstoel geproefd had, heeft geprobeerd... en het viel (meestal) in de smaak !!

  

Helaas is er na het smullen ook een afwas. Volwassenen steken hiervoor hun neus op, maar voor de kinderen is het een leuk extraatje.
En ja... ook de jongens zijn superafwassers.

  

Bedankt Inagro om de kinderen de nieuwe groente te leren kennen van 'zaadje' tot eindproduct.
Bedankt mevrouw Mieke om ons te helpen bij het klaarmaken van de lekkernij.

Op naar de volgende teelt: het witte goud, ook witloof genoemd.

een nieuw schooljaar
een nieuwe ingangspoort
een nieuwe meester
een nieuwe taalmethode

nieuw, nieuw, nieuw

maar onze 'oude' vriendengroep van vorig jaar blijft !!

BEKIJK HIER HET FOTO-ALBUM VAN ONZE KLAS, SCHOOLJAAR 2019-2020

alle foto's                                                                                                                                                                        filmpje

Op donderdag 20 juni, net na ons laatste examen, stond een bezoek aan de Ieperse academie op het programma.

De academie van Ieper is gevestigd in de oude Picanolgebouwen aan de Weverijstraat.
Je kan er drie richtingen volgen: muziek, beeld en woord/drama.
Enkele onderdelen worden ook in Langemark aangeboden.

Het werd een leuke namiddag waarbij we hoofdzakelijk uitleg kregen over 'de muziekschool'.
We leerden er heel wat muziekinstrumenten kennen.
Kijken is leuk, maar er zelf op spelen is natuurlijk nog vééél leuker.
Het mag gezegd worden: onze klas heeft enkele muzikale talenten in huis.

    

Op dinsdag 28 mei trok de eerste graad op schoolreis naar Planckendael in Muizen (Mechelen).
Het was een eind rijden met de bus, maar zeker de moeite waard om het dierenpark te bezoeken.

.

Een aantal sfeerfoto's kan je hieronder bekijken.
Voor meer foto's moet je in de fotomap van dit schooljaar zijn door hier te klikken.